16. února 2016

Spolupráce s firmami aneb jak na ně

Vítám vás u nového článku.

Tento článek byl velmi žádaný, a proto jsem se rozhodla ho pro vás napsat. :) Jistě nejsem odborník na spolupráce, neměla jsem jich stovky, ale nějaké zkušenosti jsem pochytila a ráda bych se s nimi s vámi o ně podělila.

arbios.cz

Pár slov na začátek ...
Na začátek si rovnou řekneme, že spolupráci může získat opravdu každý. Není jen pro ty nejslavnější. Když spolupracujete s firmou, nemáte žádnou smlouvu (nebo jsem to aspoň nikdy neslyšela). Můžete spolupracovat dlouhodobě či jednorázově. Blogerky a blogeři jsou pro firmy většinou dobrá a levná reklama, protože na názor " normálního" člověka většina dá. Není žádné tajemství, že blogeři mají stále větší vliv a spolupráce se proto firmám velmi vyplatí.

Kdy si o spolupráci zažádat nebo ji mám čekat?
O žádnou spolupráci si určitě nepište, když blog máte pár dní. Firmy potřebují vidět většinou nějaký ten základ, což je nejméně půl roku starý blog a dobré, kvalitní články. Také je pro ně důležitá návštěvnost, když ji máte velkou, je to velké plus.

Když si to ukážeme na příkladu, kterou blogerku by jste si vybrali? Jména jsou náhodná, vymyšlená pouze jako příklad. Aneta z Říše divů - každý den návštěvnost nad 150 lidí, celková návštěvnost nad 50 000 lidí a 189 pravidelných čtenářů. Líďa z knižního světa - denní návštěvnost kolem 20 lidí, celková 1500 lidí a 4 pravidelní čtenáři. Firma si jistě vybere Anetu, protože se jim vyplatí více. Líďa ale není bez šance, blogovat bude dál a až dosáhne pokroku, jistě má opět větší šanci spolupráci získat.

Samozřejmě záleží taky na kvalitě. Pokud máte velmi kvalitní články, nemusíte mít nejvyšší čísla, některým firmám se můžete zalíbit i jen díky článkům. Každá to bere jinak.

Jak získat spolupráci?
Pokud již máte nějaký stabilní základ, můžeme jít na to! První způsob je, že si vás firma všimne sama a nabídne nám spolupráci. Zlatíčka, na tuto možnost se ale raději nespoléhejte, protože tato možnost se obvykle stává, až když je váš blog známější.

Druhá možnost je si o spolupráci napsat. Někteří si myslí, že je to tzv. lezení do zadk ... tedy do pozadí. Ale podle mě na tom není nic špatného. Proč to nezkusit? Přinejhorším to nevyjde. Když to nevyjde, nezoufejte. Mě se taky stalo, že mě některé firmy odmítly.

Důležité je formální přístup, když už firmě psát budete. Představte se ve zkratce a představte také svůj blog. Napište, o jakou spolupráci máte zájem. To jsou hlavní body, které je potřeba zmínit. A hlavně nezapomeňte poděkovat za případnou odpověď a popřát hezký den. :)

Mé zkušenosti
Abych tady jen nepovídala fakta, tak vám řeknu něco z mé zkušenosti. Jako příklad uvedu e-shop Elixi a kosmetiku MOJE (na tuto recenzi se můžete brzy těšit).

Firma Elixi byla má první spolupráce, kde jsem zkoušela jejich výrobky. Paní byla moc milá a domluva rychlá. Bylo mi nabídnuto vyzkoušet dva výrobky z různých řad, které jsem si mohla vybrat. A musím říct, že touto cestou jsem potkala ten nejlepší korektor, který mi už bohužel dochází (budu si ho muset objednat). Celkem jsem od nich ozkoušela čtyři výrobky a tento e-shop mohu skvěle doporučit. Recenze naleznete ZDE a ZDE.

Výrobky od MOJE mi došly minulý týden a momentálně je testuji. Nevybrala jsem si je, byly vybrány náhodně, ale naštěstí jsou to věci, které využívám, i když tužku na oči testuje mamka. Komunikace byla též rychlá a výrobky došly v pořádku. Na recenzi si ještě počkáte. :)

Tyhle fakta jsem získala z vlastních zkušeností a nemusí s nimi všichni souhlasit. Jen bych ráda někomu pomohla zodpovědět některé otázky. Doufám, že vám to pomohlo! Klidně se můžete zeptat v komentářích na to, co vás dále zajímá.

Máte nějaké spolupráce? Jaké jsou vaše zkušenosti?

16 komentářů:

  1. Teda ty jsi, taky jsem chtela napsat článek o spoluprácích!! :D Ale ne, je to skvěle zpracované, třeba to někomu I otevře oči. Mně už teda dvě nebo tři firmy oslovily samy a podle mě není hezčí pocit!! :D.
    Bezva, těším se na recenze ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Za seba musím povedať, že práve tá kvalita blogu je rozhodujúca. Poznám mnoho blogerok, ktoré blogujú len krátko, ale ich blogy sú kvalitné ako po obsahovej, tak aj po vizuálnej stránke. Je však pravda, že mať 4 čitateľov a dožadovať sa spolupráce vyznieva tak trochu komicky. Bloger by mal sebakriticky pozrieť na svoj blog, venovať mu dostatok času, možno sa aj poradiť s ostatnými ako na nich blog pôsobí a keď je už všetko zladené, potom je vhodné ozvať sa firmám s dopytom po spolupráci. Avšak v prípade, že bloger oslovuje firmu, povedala by som, že aj tu platí (alebo by aspoň malo platiť) pravidlo - nepísať každému jednemu eshopu, ktorý mi príde pod ruku. Je to síce fajn pocit mať doma milión čačiek-mačiek zadarmo, ale dôležitejšie než spolupráce, je budovanie si dobrého mena blogera. Preto aj keď sa rozhodnem osloviť firmu, mala by to byť firma, ktorej produkty ma skutočne zaujímajú, ktorej filozofia mi je blízka a ktorú reálne chcem vyskúšať a prípadne propagovať ďalej.. Blogy, na ktorých vidím spolupráce z každej možnej oblasti prestávam čítať, lebo to na mňa pôsobí, že blogerovi ide len o produkty zadarmo. Neraz sa mi stalo, že som čítala rýdzo kozmetický blog a zrazu aha, sponzorovaný príspevok o veciach pre zvieratá alebo elektornika. To ako vážne? Dva roky niekto píše o šminkách a potom zrazu recenzuje povedzme mobil? Ľudia, proste sa zamyslite ako to asi vyzerá... Ďalšia vec - keď už mať spolupráce, tak aj tie články nejako rozumne postovať. Nepôsobí to dobre, ak po sebe nasleduje 10 sponzorovaných článkov. Treba to prestriedať, povedzme 9 vlastných článkov, 1 sponzorovaný. Skrátka dajte si záležať aby ste nemali zbytočne imidž predajného blogera.

    Písala som na túto tému akúsi úvahu, ak vás oblasť spoluprác zaujíma, článok s názvom SÚ BLOGERI NOVODOBÉ PROSTITÚTKY? nájdete tu:
    http://cookiesandcocaine.blogspot.sk/2015/03/su-blogeri-novodobe-prostitutky.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, děkuji za krásný a poučný komentář! :)

      Vymazat
  3. Děkuji za tento článek. Musím se někdy do nějaké spolupráce nakopnout a aspoň to zkusit. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jé, to je super článek! Takových by mělo být všude víc :D Škoda, že nevyšel o týden dřív- to jsem psala do megaknih. Poprvé, co jsem někam psala... naštěstí je paní hrozně milá a musím se pochlubit, odpověděla mi kladně. Takže se nemůžu dočkat, bude to pro mě úplně něco nového :)

    OdpovědětVymazat
  5. Skvelý článok! Pár spolupráci už mám za sebou, a však väčšina sa mi podarila nadviazať, až keď mal blog o trochu vyššie a lepšie štatistiky (počet videní, čitateľov).

    Na mojom blogu práve prebieha Giveaway s Weledou a budem veľmi rada, ak sa zúčastníš :)
    Hello, my name is Ev

    OdpovědětVymazat
  6. Na tenhle článek jsem se moc těšila, takže jsem hrozně ráda, že jsi ho nakonec vážně napsala.
    Je pravda, že jsem nikdy moc nepřemýšlela o tom, že bych měla mít víc stálých návštěvníků atp., aby to se spoluprácí klaplo, takže budu muset ještě chvíli zapracovat. Mě právě vždycky přišlo to psaní o spolupráci tak trochu jako lezení do zadku, ale je pravda, že jinak se cíle asi nedosáhne.
    Já do budoucna uvažuju o něčem s knihami, tak snad to vyjde :)
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono často o možnosti spolupráce firma ani neví a chce ji vyzkoušet, takže se vážně oplatí se zeptat. :)

      Vymazat
  7. Hezky sepsaný článek, ale já bych teda na to neměla, psát firmám sama a dožadovat se spolupráce.. :) Jinak je to samozřejmě příjemná věc, když někdo můj blog objeví a osloví mě :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ja sa skor pytam, preco chcu vsetky blogerky spolupracu a chcu ju hned? Ja som asi divna, ale mna toto vzdy nechavalo chladnou, nikdy som o ziadnu spolupracu nepisala. A vacsinu, co mi ponukli nejake firmy, som odmietla. Mna to proste asi nebavi robit pokusneho kralika a testovat veci v podstate zadarmo (za dany produkt, ktory by som si normalne sama nekupila). Mate to tiez niekto takto a ste spoluprace-imunny?
    Sju Loves

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý člověk je nějaký a určitě nebudeš sama. :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!