9. května 2016

Písemná maturita pohledem maturantky

Vítejte maturanti letošní, budoucí či již zdárně úspěšní!

Jelikož mám za sebou již písemnou část maturit, rozhodla jsem se vám o tom něco malého říct. Mé dojmy a jak vidím svůj úspěch. Maturita je jednou za život a jsem za to ráda, protože dvakrát bych si ji rozhodně projít nechtěla.

snadnaskola.cz

1. Den - Angličtina - písemná část
Ano, první den je vždy nejhorší, protože nevíte, co vás čeká a co můžete očekávat. Kupodivu jsem byla klidnější, než jsem čekala (divné vzhledem k tomu, že angličtinou sotva prolézám). Nějaké ty nervy mě chytili, až když jsem stála před školou a nejhorší to bylo asi v dobu, kdy jsem čekala před dveřmi třídy, kde se angličtina měla psát.

Následovali obvyklé řeči, co máme a nemáme dělat a jak vše bude probíhat. Byla jsem nervozní, protože jsem už chtěla vědět, co pro nás letošní rok vybrali. Když jsem otevřela zadání, uviděla jsem článek a neformální e-mail. Ulevilo se mi, že tam není formální dopis, protože myslet na všechny formálnosti, to by bylo asi na mě moc.

Pokud někoho zajímá zadání, tak zde ve zkratce: u článku jsme měli napsat o filmu, který jsme nedávno viděli a měli jsme informovat čtenáře o informacích o filmu, ději, co se nám nelíbilo a líbil a proč ho doporučujeme a nedoporučujeme. U druhé a kratší části jsme měli napsat Brandonovi, našemu kamarádovi z Austrálie, že pro něj nemůžeme přijet na letiště a že ho vyzvedne někdo jiný, popsat, jak ho pozná a podobně.

No, vymýšlela jsem si pěkně. U článku jsem si vymyslela horor o dvou dětech a Brandonovi jsem napsala, že jsem si zlomila nohu a přijede pro něj můj přítel. Fantazie teda jela. Vím už o nějakých chybách, které jsem tam udělala, tak snad to i přesto alespoň na tu čtyřku bude.

2. Den - Čeština - písemná část a didaktický test
Nikdy, naprosto nikdy si nemyslete, že čeština je lehká. Lehké jsou maximálně cvičné testy, co děláte ve škole. Samotná zkouška je už něco jiného.

Byla jsem úplně v pohodě a hned při otevření jsem otevřela doširoka oči. Bajku jsem poznala, ale duchovní otec bajky? Řeknu vám, nepamatuji si, kdy jsme se to učili, ale nenapadlo mě prostě, že to byl Ezop. Další zajímavou otázkou bylo vyhledat v básni Epizeuxis. Co to jako mělo být? Obvykle tam je nějaké cizí slovo vysvětleno, ale ať jsem hledala jak chtěla, nic jsem nenašla.

Písemná část byla pro mě lehká, napsala jsem čtyři stránky a téma jsem si vybrala Ztráta paměti.

3. Den - Angličtina - Didaktický test
Opět má "milovaná" angličtina. V tento den jsem byla nejvíc nervózní a bylo mi dost špatně od žaludku. Věděla jsem, že tato část pro mě bude nejhorší. Poslech celkem šel, ale místy byl opravdu rychlý a nestíhala jsem. Taktéž mě zamrzelo, že textu jsem skoro vždy z poloviny nerozuměla. Na tento didaktický test bylo také mnoho vtipů, třeba k úkolu, kde jste měli přiřadit kufry k lidem. Celkově mi tento didaktický test moc nesedl. 

Tak snad budu doufat, že jsem vše zvládla. Výsledky se dozvíme do 16. května, tak mi držte palce! Příště se můžete těšit na článek o praktických maturitách v nemocnici a nakonec článek o ústních maturitách., které jsou poslední. :)

Jak jste uspěli u písemných vy? Pokud ještě nematurujete, těšíte se na maturitu?

20 komentářů:

  1. Držím palce, držím:)) k tomu Epizeuxu (nebo jak se to skloňuje), slyšela a četla jsem na to hodně kritiky, že by tam tohle vůbec nemělo být, no podle mě jsou básnický prvky teda to první, co bych se učila k písemnýmu testu z ČJ, protože se vždycky najde něco takového, co tam bude. Docela mě štvalo, když potom lidi psali, jak by cermat nejradši nakopali do řitě atd, že tyhlě věci a Ezop by tam bejt vůbec neměli a neudělaj kvůli tomu didakťák... to mi potom připadá celkem smutné, když je 2-3 ztracené body navíc (za Epizeuxis a Ezopa) připraví o těch minimálních 44 %, které mají mít na splnění :D.
    Já si pamatuju, že jsem se loni na Jidášovi a Athéně taky napálila, ale pořád jsem měla didakťák asi na 75-80 %, což teda není žádná sláva, ale pak jsem to dohnala ústní ČJ a slohem, ale čert to vem, na známky se nikdo nikdy neptá, to se pak akorát spolužáci ve třídě chluběj, že měli plnej počet bodů z ČJ a AJ a myslej si, že jim to zaručí hned po škole pozici generálního ředitele v Microsoftu nebo v Googlu. :D
    Držim palce. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak lidi si stěžují furt, mě spíš vadilo, že jsem moc nestíhala. :/

      Vymazat
  2. Mě třeba didakťák včetně Ezopa, bajky i epizeuxu připadal fakt v pohodě. Básnické tropy a figury jsme brali normálně v hodinách češtiny, takže nic náročnýho. Navíc zvoní zvoní zrady zvon je fakt literární evergreen. Buď to každý zná a nebo člověku dojde, že by "zvoní zvoní" mohl být ten epizeuxis. :) I didakťák z AJ byl pohodička. Poslechům bylo trochu hůř rozumět, ale dalo se to. Jinak easy shit, prostě level B1. Co se slohů týče - tam jsem byla lehce nervózní, je protivné pořád počítat slova, ale stejně tak si myslím, že ani čtverec by to být nemusel. Ono asi i záleží na jakou člověk chodí školu no. Učňáky píší stejné testy jako gymply a to mi přijde trochu zvláštní. Respektive - výhoda pro gymply, na státní jsem se nemusela skoro vůbec připravovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě třeba u didaktického testu z češtiny nezbýval moc čas, obvykle mi to hezky vycházelo, ale teď najednou ne. U slohu jsem ho naopak měla až moc. :D

      Vymazat
  3. Upřímně si myslím, že vědět, kdo to byl Ezop nebo Jidáš(ano, i nevěřící), by měl vědět každý maturant(ano i ten, kdo není z gymplu). Epizeuxis je trochu přes čáru, ale skutečně je to věc, která existuje. A pokud si u ústní student vytáhne báseň/sbírku, může se mu stát, že to bude potřebovat. Naštěstí se jedná jen o pár bodů. Na druhou stranu je ústní čeština o poznání lehčí než za dob, kdy ještě matura nebyla státní. Zdar a sílu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, vědět, kdo je Jidáš je věc jedna (samozřejmě to vím, i jakožto asi nejvíc nevěřící člověk), ale zakomponovat ho do úlohy jako to bylo u maturit minulý rok je věc druhá. Není to znalost českého jazyka a podle mě to bylo totálně mimo mísu. Naopak epizeuxis, si myslím, že je dost na místě, vzhledem k tomu, že jsme se básnické tropy a figury učili v ČJ snad celé jedno pololetí (odhadem, aby tu zas nebyli rýpalové, že na to není potřeba půl roku, prostě jsme se to učili dlouho a důkladně).

      Vymazat
    2. Vy možná ano, ale u nás na škole jsem to neslyšela, možná na základce ... taky záleží na tom, jak která škola na maturity připravuje no ...

      Vymazat
  4. Brrr... Mě to čeká příští rok. Češtiny se prostě nebojím a upřímně řečeno o Ezopovi jsme se učili už na základce a výjimečně si něco pamatuju :D To druhé slovo na E je pěkně pitomé a asi už nikdy nezapomenu, co znamená :D
    Co se týče angličtiny. Nesnáším angličtinu. Moje slovní zásoba je ubohá a pobíhání mezi časy je fakt pitomé. A mluvit ještě dobrý, nějak se to splácá, gramatika ještě dejme tomu na tu 4 se to zvládá, ale psát dopis? Jsem zvyklá psát v češtině složitější věty a souvětí a prostě to neumím zjednodušit. A to je můj kámen úrazu :(
    Takže plně chápu tvoji starost o angličtinu a gratuluji k poslechu - ten mi taky nejde, mluví moc rychle :D

    Držím palečky, určitě jsi to zvládla levou zadní! :) A i kdyby ne, tak ty pravé hvězdy září v září! :D

    Gabux

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mě je to naopak, něco napíšu, ale mluvit anglicky mi moc nejde. :D A děkuji!

      Vymazat
  5. Každý rok se něco najde. Nás údajně zradil Jidáš (mě teda ne, protože on byl jediný zrádce z Bible, kterého jsem si vybavila) a letos je to Ezop. Maturitu to nezachrání, ale stejně na ně lidi budou nadávat. Ti, kteří mají rozum, se jenom plácnou do čela, že si na to nevzpomněli. Nervozita může udělat své.
    Ale epizeuxis bych se zrovna před maturitou raději naučila. Pamatuji si, že jsem měla ve svém studijním plánu na svaťák vyhrazený i čas pro studium těchto básnických výrazů právě proto, že jsem se obávala, že se tam objeví.
    Story-by-NikaV

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě právě třeba nenapadlo, že tam něco takového bude, myslela jsem, že to tam jako vžd vysvětlí. A ono nic. :D

      Vymazat
  6. Ehm, myslím, že na to nic jiného říct nemůžu - sakra. :D Myslím, že mi teď docela kleslo sebevědomí. :D Už jenom pět let. ._.

    xxx
    dream-little-dream.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Je zajímavé si takhle číst něčí zkušenost. Tak snad ti to dopadlo co nejlépe, držím palce při dalších částech. ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Už jsem si na internetu prohlížel ta zadání. Musím říci, že si nejsem jist, jestli bych to v současné době vůbec dal. Pokud jde o angličtinu, pořád je to mnohem lehčí než dělat maturitu z matematiky, na kterou jsem - abych pravdu řekl - úplný poleno. Maturita mě čeká až za dva roky, takže zatím mám klid. Nicméně také držím palce při dalších částech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Já na angličtinu jsem také poleno, ale když jsem viděla didaktický test z matiky (a to mi matika šla), šla jsem raději na angličtinu.

      Vymazat
    2. No vidíš!
      Matika je doslova peklo! A pokud jde o tu angličtinu, ta mě celkem jde... Tam alespoň člověk nemusí logicky přemýšlet a složitě počítat s čísly a písmeny.

      Vymazat
  9. Mno, tak dneska je ten velkej den :O Držím palečky, aby to vyšlo a pokud ne, tak se nic neděje, lásko :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!